De mop ‘Er komt een man bij de dokter…’ hebben we vaak geIMG-20160206-WA0007noeg gehoord. Step aside flauwe grapjes, er is een nieuwe MOP met een missie: de Mannen op de Pabo. Wat dat inhoudt, vertelt vierdejaars student en meester-to-be Kristiaan Huppelschoten (zie foto) aan MUST-redactielid Luisa.

Wat is de MOP?
MOP staat voor Mannen Op de Pabo, waarmee eigenlijk meteen ons doel al duidelijk is. Wij zijn een groep die meer mannen in het onderwijs wil. Het initiatief dat gestart is door (uiteraard twee mannelijke) studenten bestaat nu zo’n vier jaar. Wij strijden voor vier doelen:

• werven van mannen voor de pabo
  • het behouden van deze mannen
  • het verbroederen van mannen onder elkaar
  • zichtbaar zijn

Dit doen wij door te promoten op open dagen, mee te doen met landelijke activiteiten en leuke activiteiten te organiseren. Eens in de maand vindt een bijeenkomst plaats (MannenMoment) waarin we punten bespreken die voor veel mannen interessant zijn.

Een voorbeeld van dat soort bijeenkomsten zijn Mees-Kees-Lessen. Dit is gebaseerd op de populaire boeken en films van Mees Kees, die iedere keer weer de meest geweldige lessen bedacht. De lessen zijn bedoeld om elkaar te inspireren tot leuke lessen. Vaak wordt er gesproken over lessen die minder goed gaan. Het is echter ook goed om te vertellen over die ene les waarbij je helemaal hebt uitgepakt.

Wat voor meerwaarde heeft de MOP voor jou?
De status van de leerkracht is de laatste jaren hard achteruit gegaan. De status is weg van dit mooie en nuttige vak. Het is nog niet eens zo lang geleden dat je de leerkracht en de dokter naast elkaar plaatste als je het had over de status van beroepen. Nu moet je jezelf bijna verantwoorden tegenover je vrienden als je vertelt dat je aan de PABO gaat studeren. Het feit dat er zo weinig mannelijke studenten op deze opleiding zijn, helpt ook niet mee. Met de MOP zorgen we dat de mannen uit jaar 1 t/m 4 elkaar opzoeken. Met mijn rol binnen het bestuur kan ik hieraan bijdragen. Dit geldt ook voor straks in de teamkamer van een school. Ik wil dan niet de enige man zijn die steeds de zware dozen moet tillen en naar verhalen moet luisteren over zwangerschappen.

Je zit in het bestuur van de MOP, wat vind je daarvan?
Een jaar na oprichting heeft één van de initiatiefnemers een stap terug genomen zodat hij rustig kon afstuderen. De andere initiatiefnemer, Joran, zou er toen alleen voor komen te staan, waardoor hij heeft gevraagd of ik mee wilde helpen aan het opbouwen van deze vereniging. Eigenlijk heb ik geen moment getwijfeld om “ja” te zeggen. Nu hebben we een bestuur met uit alle jaarlagen een bestuurslid. Ik vind het heel leuk om in het bestuur te zitten, omdat je op deze manier achter de schermen kijkt bij de HU en een mooi netwerk opbouwt in het werkveld. Binnen het bestuur hebben we onderling een goede band waardoor je fijn samenwerkt en zo leuke dingen op kan zetten. De resultaten die we bereiken, maken mij ook trots: zo stijgt het aantal inschrijvingen van mannen van 10% in 2013 naar 30% in 2014 en 2015.

Ook de media heeft ons initiatief opgepikt: we zijn benaderd door de NOS en instanties als de ChristenUnie benaderen ons voor advies over meer mannen in het onderwijs.

Tegen welke vooroordelen loop je aan als man op de PABO?
In de onderbouw moet je als man goed oppassen: een kind op schoot nemen is niet meer de normaalste zaak van de wereld. Mannen zijn de laatste tijd veel in opspraak geweest in het nieuws waardoor je als leerkracht meer gaat nadenken over je eigen handelen. Een huilende kleuter heeft soms even behoefte aan een knuffel, maar kan je die nog geven als meester?

Dit levert vaak mooie gesprekken op bij de bijeenkomsten van MOP. Deze onderwerpen worden op de Pabo niet aangesneden omdat het overgrote deel van de studenten zich niet voelt aangesproken: zij zijn immers vrouw. Een ander groot vooroordeel waar ik me zelfs een beetje aan stoor is dat de associatie tussen PABO en homo heel snel gelegd is. Nu is het zo dat veel mannen op de PABO een empathisch vermogen hebben en iets zorgzamer zijn dan de meeste mannen. Alleen om daarmee die associatie te maken vind ik niet kloppend.  Andere vooroordelen is dat je als man snel gekoppeld word aan de bovenbouw. Je wordt gek aangekeken als je een dagje bij de kleuters staat.

Verder hebben ze in het werkveld een bepaald verwachtingspatroon, dat je handig bent met apparaten en wel even die zware dozen naar boven kan tillen.

En welke voordelen zijn er?
Er zijn veel voorbeelden, maar die zijn niet per se gebonden aan het feit dat je een man of een vrouw bent.

Een mannelijke leerkracht komt minder vaak voor, dus een voordeel is dat je een grotere baankans hebt. Scholen willen vaak een beter balans voor de klas en in de teamkamer.

Een laatste flauwe vraag… Ken je nog een goede mop?
Je laatste vraag is misschien wel een beetje flauw maar aan de andere kant een ‘inkoppertje’. Nu is humor ook wel een grote kracht van een meester, daarom een mop van de meester.

Jantje zit in de klas als de juf de vraag stelt: “er zitten drie vogels op een tak, de jager schiet één vogel neer, hoeveel vogels zitten er dan nog op de tak?”

Jantje steekt zijn vinger op en zegt: “Nul vogels, juf!”

“Dat klopt niet Jantje” zegt de juf, waar op Jantje zegt: “Jawel hoor juf, die andere twee vogels zijn namelijk weggevlogen”. “Nou Jantje, het antwoord is niet goed maar jouw manier van denken bevalt me wel”

“Dan weet ik ook nog wel een raadsel,” zegt Jantje, “Er zitten drie vrouwen op het terras met een ijsje in de hand. De ene vrouw likt aan haar ijsje, de tweede vrouw zuigt op haar ijsje en de derde vrouw die bijt op haar ijsje. Welke vrouw is getrouwd?”

Waarop de juf antwoord: “dat weet ik niet zo hoor Jantje, ik denk die vrouw die aan het ijsje zuigt.” “Nee juf, degene met de trouwring om natuurlijk, maar uw manier van denken die bevalt mij wel.”

Meer weten over de MOP? Neem dan een kijkje op de website.