Op dit moment ligt het bij de 1e kamer; de wet versterking bestuurskracht. Deze wet zorgt ervoor dat de positie van medezeggenschap versterkt wordt. Maar wat houdt dat nou in voor een OC op de HU? En hoe is de wet tot stand gekomen?

Tweede kamerMet MUSTers, LSVbers ISOers en andere studenten zaten wij bij de publieke tribune van de plenaire zaal van de tweede kamer. 50+ amendementen waren ingediend op de wet, waar al tijden aan geschaafd werd. En die amendementen moesten stuk voor stuk behandeld worden.

Van de naam van de wet veranderen (naar wet versterking medezeggenschap) tot studentassessor, alles kwam langs. Het duurde uren (en uren en uren) om alles te behandelen. Uiteindelijk moest het zelfs in 2 keer. Ik kan je één ding verzekeren, die groene stoeltjes zitten aan het einde van de dag niet meer zo lekker. De uren dat wij in op de publieke tribune hebben gezeten, staan lang niet gelijk aan de uren lobby die de LSVb en het ISO erin hebben gestoken om de wet en de amendementen zo goed mogelijk voor de studenten te laten uitpakken.

Sinds de bezetting van het maagdenhuis staat medezeggenschap in de spotlight en de conclusie is: het kan beter. En na veel amendementen uit verschillende politieke partijen is dit ook deels gelukt. De OC’s worden na het instemmen van de eerste kamer officiële medezeggenschap. De medezeggenschapsstructuur van hogescholen en universiteiten zullen veranderen. Er is een mogelijkheid tot studentassessoren. Er gaat ontzettend veel veranderen en zoals het er nu naar uit ziet gaat het al in augustus 2016 in.

Als jij een OCer bent, krijg jij door deze wet instemmingsrecht over jou onderwijs. De OC’s van de HU hebben al bindend adviesrecht op de OER, nu zal het instemmingsrecht worden. Dat beteketent dat de formele positie van de OC sterker wordt. Hierdoor zal het management de OC’s in ieder geval een stuk serieuzer moeten gaan nemen en heb jij meer inspraak. Wil je uitgebreid lezen wat er in de wet staat en wat de amendementen zijn? Hier staat alles over de wet overzichtelijk uitgelegd.

Het allerliefste hadden wij nog meer veranderingen gezien, maar de eerste stappen zijn gezet! De wet versterking bestuurskracht zal de positie van de medezeggenschap gaan versterken. Zo’n maagdenhuis debacle willen we niet meer. Medezeggenschap is en blijft een MUST en het wordt sterker en sterker!

Thianna TumbnailDit blog is geschreven door Thianna Noordzij, Voorzitter van Vereniging MUST, derdejaars Logopedie student, lid van OC Logopedie.