Het is zoals de battle of the sexes: de eeuwigdurende strijd welke plaats de beste studentenstad is. In deze blog wordt uitgeweid welke stad die eer ten deel komt. (disclaimer: de schrijfster van dit blog woont in Utrecht. Algehele objectiviteit kan niet worden gewaarborgd.)

1. In Utrecht wordt er tussen de schapen gestudeerd
    Een campus heeft zo z’n voor- en z’n nadelen. Er wordt weliswaar niet in het bruisende stadcentrum gestudeerd, maar met een kwartiertje fietsen ben je zo op de vrijmibo. Ter vergelijking: om vanaf Amsterdam Science Park naar Leidseplein te komen, ben je een stuk langer onderweg.
    De Uithof was vroeger één en al weiland, maar het vee moest plaatsmaken voor studenten. Toch zijn er nog veel boerderijdieren te vinden naast de faculteiten. Over een paar weken breekt de lente aan en dringen de geluiden in de lokalen door van door blatende schapen en kwakende kikkers. Er zijn ergere dingen om mee afgeleid te worden. 😉
  2. Amsterdam wordt overspoeld door hordes toeristen, terwijl Utrecht volgens de Lonely Planten een unsung place is
    Natuurlijk valt er moeilijk te tippen aan het Rijksmuseum en de duiven op de Dam, maar Utrecht kan een uitkomst bieden aan de tsunami van toeristen die jaarlijks Amsterdam overspoelt. Dompel je onder in het verleden bij DOMunder: een historische attractie waarbij je onder de dom letterlijk tussen de geschiedenis loopt. Met een combiticket kan je de domkerk zelf beklimmen en genieten van het prachtige uitzicht. Studenten krijgen uiteraard korting.
  3. Hogeschool Utrecht scoort hoger op de studentenenquêtes
    Hoewel de Hogeschool van Amsterdam en de HU elkaar niet veel ontlopen, scoort de school in Utrecht beter op onder andere de NSE. Vooral studenten met een functiebeperking zijn beduidend tevredener met de HU.
  4. In Utrecht wordt een ‘hallo’ niet gezien als oneerbiedige uitnodiging
    Over Utrecht hangt een sfeer van gemoedelijkheid. Het heeft haast een bourgondische uitstraling, waarbij mensen elkaar vriendelijk op straat begroeten. Hoe anders is Amsterdam. Tijdens een avondje poolen ondervond ik dat zelf: in alle onschuld mensen gedag zeggen, resulteert in vreemde blikken en gefluit. Zoals een Amsterdamse vriendin uitlegde: dit kan al een opening zijn voor een one night stand. Dank je, maar nee bedankt.
  5. Studenten en werkenden genieten in Utrecht gebroederlijk van lokale tentjes
    Move over Starbucks, The Village is hot en happening! Op dit moment zijn er drie locaties waar je in Utrecht heerlijke koffie kan drinken. De nieuwste aanwinst van The Village is op de Uithof zelf, waar je in het blauwe Johanna-gebouw kan genieten van verse Chai Teaen goede muziek.

Natuurlijk heeft Amsterdam ook z’n charmes. Op internet staat er een overweldigend aantal stukken over de leukste straatjes, de beste buurten en de hipste kroegen. Zelf ging ik vroeger vanuit mijn provinciestadje altijd naar Amsterdam. Toen ik eenmaal in Utrecht ging studeren, voelde het als een verademing. De mensen zijn vriendelijk, de stad is overzichtelijker en er zijn nog ontzettend veel toffe (onontdekte plekken).

Utereg, je bent m’n stadsie.

Bronnen:

Luisa tumbnail

Dit blog is geschreven door Luisa de Heer, lid en hoofdredacteur van de redactie van Vereniging MUST, derdejaars Logopedie student, lid van OC Logopedie.